Inhoudelijke eisen
______________________________________________
└Nieuwe Awb regeling maatschappelijk risico
______________________________________________________________________________
Dit hoofdstuk is als volgt ingedeeld:
- Inleiding
- Vaststelling omvang normaal maatschappelijk risico
- Gevolgen voor huidige nadeelcompensatieverordeningen
_______________________________________________________________________________
Inleiding
Is schade geleden die het rechtstreeks gevolg is van een rechtmatige overheidsmaatregel of overheidshandelen, dan betekent dat nog niet automatisch dat het bestuursorgaan deze schade moet vergoeden. Het uitgangspunt in het nadeelcompensatierecht is namelijk dat de nadelige gevolgen van algemene maatschappelijke ontwikkelingen waarmee men rekening kan houden, in beginsel voor rekening en risico van betrokkenen blijven. Het is namelijk onvermijdelijk dat men in bepaalde situaties nadeel ondervindt door overheidshandelingen en -besluiten. Burgers en bedrijven mogen daarom niet verwachten dat overheidsmaatregelen nooit nadelig voor hen zullen uitpakken. Dit wordt ook wel het normaal maatschappelijk risico genoemd. Stijgt de schade boven het normaal maatschappelijk risico uit, dan kan benadeelde aanspraak maken op nadeelcompensatie. Het vereiste van normaal maatschappelijk risico wordt opgenomen in art. 4:126 lid 1 Awb.
Vaststelling hoogte normaal maatschappelijk risico
Art. 4:126 lid 1 Awb schrijft voor dat de schade moet uitgaan boven het normaal maatschappelijk risico, wil er aanleiding bestaan tot nadeelcompensatie. Het normaal maatschappelijk risico wordt niet nader door de wetgever ingevuld. De invulling hiervan is primair een taak van het bestuursorgaan. Het bestuursorgaan is dan ook vrij in zijn keuze welke methode het gebruikt. Het werken met een vaste drempel- of kortingspercentage kan een belangrijke functie vervullen bij grote infrastructurele projecten. De aanvrager weet waar hij aan toe is en de vraag of de schade buiten het normaal maatschappelijk risico valt, kan vrij eenvoudig worden beantwoord door het bestuursorgaan. Overigens kunnen de bijzondere omstandigheden van het geval aanleiding geven tot het matigen van het (vooraf vastgestelde) drempel- of kortingspercentage. Maatwerk blijf een vereiste voor de beoordeling van de gegrondheid van het verzoek.
Gevolgen voor huidige nadeelcompensatieverordeningen
De bepalingen met betrekking tot de beoordeling van het normaal maatschappelijk risico uit de bestaande nadeelcompensatieverordeningen komen te vervallen. Dat geldt ook voor de bepalingen met betrekking tot de drempel- en/of kortingsmethode. De methode kan (opnieuw) worden opgenomen in (wetsinterpreterende) beleidsregels (Kamerstukken II 2010/11, 32 621, nr. 3, p. 17 en Kamerstukken I 2012/13, 32 621, C, p. 8, het Verslag van de Eerste Kamer van 29 januari 2013).
Dit hoofdstuk is als volgt ingedeeld:
- Inleiding
- Vaststelling omvang normaal maatschappelijk risico
- Gevolgen voor huidige nadeelcompensatieverordeningen
_______________________________________________________________________________
Inleiding
Is schade geleden die het rechtstreeks gevolg is van een rechtmatige overheidsmaatregel of overheidshandelen, dan betekent dat nog niet automatisch dat het bestuursorgaan deze schade moet vergoeden. Het uitgangspunt in het nadeelcompensatierecht is namelijk dat de nadelige gevolgen van algemene maatschappelijke ontwikkelingen waarmee men rekening kan houden, in beginsel voor rekening en risico van betrokkenen blijven. Het is namelijk onvermijdelijk dat men in bepaalde situaties nadeel ondervindt door overheidshandelingen en -besluiten. Burgers en bedrijven mogen daarom niet verwachten dat overheidsmaatregelen nooit nadelig voor hen zullen uitpakken. Dit wordt ook wel het normaal maatschappelijk risico genoemd. Stijgt de schade boven het normaal maatschappelijk risico uit, dan kan benadeelde aanspraak maken op nadeelcompensatie. Het vereiste van normaal maatschappelijk risico wordt opgenomen in art. 4:126 lid 1 Awb.
Vaststelling hoogte normaal maatschappelijk risico
Art. 4:126 lid 1 Awb schrijft voor dat de schade moet uitgaan boven het normaal maatschappelijk risico, wil er aanleiding bestaan tot nadeelcompensatie. Het normaal maatschappelijk risico wordt niet nader door de wetgever ingevuld. De invulling hiervan is primair een taak van het bestuursorgaan. Het bestuursorgaan is dan ook vrij in zijn keuze welke methode het gebruikt. Het werken met een vaste drempel- of kortingspercentage kan een belangrijke functie vervullen bij grote infrastructurele projecten. De aanvrager weet waar hij aan toe is en de vraag of de schade buiten het normaal maatschappelijk risico valt, kan vrij eenvoudig worden beantwoord door het bestuursorgaan. Overigens kunnen de bijzondere omstandigheden van het geval aanleiding geven tot het matigen van het (vooraf vastgestelde) drempel- of kortingspercentage. Maatwerk blijf een vereiste voor de beoordeling van de gegrondheid van het verzoek.
Gevolgen voor huidige nadeelcompensatieverordeningen
De bepalingen met betrekking tot de beoordeling van het normaal maatschappelijk risico uit de bestaande nadeelcompensatieverordeningen komen te vervallen. Dat geldt ook voor de bepalingen met betrekking tot de drempel- en/of kortingsmethode. De methode kan (opnieuw) worden opgenomen in (wetsinterpreterende) beleidsregels (Kamerstukken II 2010/11, 32 621, nr. 3, p. 17 en Kamerstukken I 2012/13, 32 621, C, p. 8, het Verslag van de Eerste Kamer van 29 januari 2013).