Inhoudelijke eisen
_____________________________________
└Boven normaal maatschappelijke risico
└Drempelmethode
└Omzetdrempelmethode
____________________
Dit hoofdstuk is als volgt ingedeeld:
- Inleiding
- Uitleg 15% omzetdrempel
- Korting of drempel
- Een gestandaardiseerde drempel: ja of nee?
- Voorbeelden toegepaste omzetdrempelpercentages
_______________________________________________________________
Inleiding
Heeft een ondernemer schade geleden die het rechtstreekse gevolg is van een bepaalde rechtmatige overheidsmaatregel of overheidshandelen, dan betekent dat nog niet automatisch dat het bestuursorgaan de schade moet vergoeden. Men heeft namelijk een bepaalde mate van nadeel te aanvaarden. Alleen de schade boven het normaal maatschappelijk risico uitstijgt, komt voor nadeelcompensatie in aanmerking. Ter beantwoording van de vraag of de schade uitkomt boven het normaal maatschappelijk risico, maakt(e) een aantal gemeenten gebruik van de 15% omzetdrempelmethode. In dit hoofdstuk wordt de 15% omzetdrempel toegelicht.
Uitleg 15% omzetdrempel
De 15% omzetdrempelmethode op jaarbasis kan het beste worden toegelicht aan de hand van een voorbeeld. Stel, de gemiddelde jaarlijkse omzet bedraagt € 200.000,-. De drempel bedraagt in die situatie (€ 200.000,- x 15% =) € 30.000,-. Is de omzet in de schadeperiode met € 29.000,- gedaald, dan wordt de drempel niet overschreden en wordt de aanvraag afgewezen. Bij een omzetderving van € 50.000,- wordt de drempel wel gehaald en komt de schade voor vergoeding in aanmerking.
Korting of drempel
De korting en drempelmethode zijn door de Afdeling geaccepteerde methoden ter invulling van het normaal maatschappelijk risico, met dien verstande dat de drempel niet passend wordt geacht bij een niet normale ontwikkeling. Verder is de keuze aan het bestuursorgaan. Voor meer informatie over de verschillen tussen een korting en een drempel, klik hier.
Een gestandaardiseerde drempel: ja of nee?
Bestuursorganen was het voor De Wouwse Tol toegestaan zonder meer uit te gaan van een 15% omzetdrempel. Dat is na de Afdelingsuitspraken inzake De Wouwse Tol niet meer mogelijk. Per geval dient te worden bezien of de drempel in de rede ligt .Het is immers niet uitgesloten dat de drempel onredelijk uitpakt voor de getroffen onderneming. Men denk hierbij aan de impact van de schadeveroorzakende infrastructurele ingreep op de kostenstructuur, meer in het bijzonder de verhouding tussen (vaste en variabele) kosten en omzet. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) adviseert de overheden de 15% omzetdrempel niet meer te hanteren en aansluiting te zoeken bij de brutowinstmarge van de getroffen onderneming (Handleiding nadeelcompensatie bij infrastructurele maatregelen). Voor meer informatie, klik hier.
Voorbeelden toegepaste omzetdrempelpercentages
Voorbeelden van omzetdrempelpercentages ontleend aan de rechtspraak, gerangschikt naar hoogte
Voorbeelden van omzetdrempelpercentage ontleend aan de rechtspraak, gerangschikt naar schade-oorzaak.
Dit hoofdstuk is als volgt ingedeeld:
- Inleiding
- Uitleg 15% omzetdrempel
- Korting of drempel
- Een gestandaardiseerde drempel: ja of nee?
- Voorbeelden toegepaste omzetdrempelpercentages
_______________________________________________________________
Inleiding
Heeft een ondernemer schade geleden die het rechtstreekse gevolg is van een bepaalde rechtmatige overheidsmaatregel of overheidshandelen, dan betekent dat nog niet automatisch dat het bestuursorgaan de schade moet vergoeden. Men heeft namelijk een bepaalde mate van nadeel te aanvaarden. Alleen de schade boven het normaal maatschappelijk risico uitstijgt, komt voor nadeelcompensatie in aanmerking. Ter beantwoording van de vraag of de schade uitkomt boven het normaal maatschappelijk risico, maakt(e) een aantal gemeenten gebruik van de 15% omzetdrempelmethode. In dit hoofdstuk wordt de 15% omzetdrempel toegelicht.
Uitleg 15% omzetdrempel
De 15% omzetdrempelmethode op jaarbasis kan het beste worden toegelicht aan de hand van een voorbeeld. Stel, de gemiddelde jaarlijkse omzet bedraagt € 200.000,-. De drempel bedraagt in die situatie (€ 200.000,- x 15% =) € 30.000,-. Is de omzet in de schadeperiode met € 29.000,- gedaald, dan wordt de drempel niet overschreden en wordt de aanvraag afgewezen. Bij een omzetderving van € 50.000,- wordt de drempel wel gehaald en komt de schade voor vergoeding in aanmerking.
Korting of drempel
De korting en drempelmethode zijn door de Afdeling geaccepteerde methoden ter invulling van het normaal maatschappelijk risico, met dien verstande dat de drempel niet passend wordt geacht bij een niet normale ontwikkeling. Verder is de keuze aan het bestuursorgaan. Voor meer informatie over de verschillen tussen een korting en een drempel, klik hier.
Een gestandaardiseerde drempel: ja of nee?
Bestuursorganen was het voor De Wouwse Tol toegestaan zonder meer uit te gaan van een 15% omzetdrempel. Dat is na de Afdelingsuitspraken inzake De Wouwse Tol niet meer mogelijk. Per geval dient te worden bezien of de drempel in de rede ligt .Het is immers niet uitgesloten dat de drempel onredelijk uitpakt voor de getroffen onderneming. Men denk hierbij aan de impact van de schadeveroorzakende infrastructurele ingreep op de kostenstructuur, meer in het bijzonder de verhouding tussen (vaste en variabele) kosten en omzet. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) adviseert de overheden de 15% omzetdrempel niet meer te hanteren en aansluiting te zoeken bij de brutowinstmarge van de getroffen onderneming (Handleiding nadeelcompensatie bij infrastructurele maatregelen). Voor meer informatie, klik hier.
Voorbeelden toegepaste omzetdrempelpercentages
Voorbeelden van omzetdrempelpercentages ontleend aan de rechtspraak, gerangschikt naar hoogte
Voorbeelden van omzetdrempelpercentage ontleend aan de rechtspraak, gerangschikt naar schade-oorzaak.