Inhoudelijke eisen
_____________________________________
└Boven normaal maatschappelijke risico
└Drempelmethode
└Omzetdrempelmethode
____________________
Dit hoofdstuk is als volgt ingedeeld:
- Inleiding
- Uitleg 15% omzetdrempel
- Tijdelijke inkomensschade (omzetderving)
- Geen vaste 15% omzetdrempel
- 8% omzetdrempel
- Handleiding rijksoverheid: lagere drempel
- Voorbeelden toegepaste omzetdrempelpercentages
_______________________________________________________________
Inleiding
Heeft een ondernemer schade geleden die het rechtstreekse gevolg is van een bepaalde rechtmatige overheidsmaatregel of overheidshandelen, dan betekent dat nog niet automatisch dat het bestuursorgaan de schade moet vergoeden. Men heeft namelijk een bepaalde mate van nadeel te aanvaarden. Alleen de schade boven het normaal maatschappelijk risico uitstijgt, komt voor nadeelcompensatie in aanmerking. Ter beantwoording van de vraag of de schade uitkomt boven het normaal maatschappelijk risico, kan het het bestuursorgaan gebruik maken van de drempelmethode In dit hoofdstuk wordt de omzetdrempel toegelicht.
Uitleg 15% omzetdrempel
De 15% drempelmethode op jaarbasis kan het beste worden toegelicht aan de hand van een voorbeeld. Stel, de gemiddelde jaarlijkse omzet bedraagt € 200.000,-. De drempel bedraagt in die situatie (€ 200.000,- x 15% =) € 30.000,-. Is de omzet in de schadeperiode met € 29.000,- gedaald, dan wordt de drempel niet overschreden en wordt de aanvraag afgewezen. Bij een omzetderving van € 50.000,- wordt de drempel wel gehaald en komt de schade voor vergoeding in aanmerking.
Tijdelijke inkomensschade (omzetderving)
De 15% drempel wordt gebruikt bij tijdelijke schade als gevolg van een infrastructurele maatregel en/of een (meerjarig) infrastructureel project (bijvoorbeeld een verkeersbesluit tot afsluiting van een weg, de bouw van een openbaar vervoertunnel en parkeergarage in Den Haag, de aanleg van de HOV-baan in Utrecht en de kustversterking in Noordwijk). Ingeval van permanente schade wordt een lagere drempel gebruikt.
Geen vaste 15% omzetdrempel
Tot De Wouwse Tol was een omzetdrempel van 15% gebruikelijk en konden bestuursorgaan deze drempel zonder meer en dus zonder motivering toepassen. Dat is na De Wouwse Tol veranderd. Bestuursorganen dienen per geval te bezien of de drempel is gerechtvaardigd. Doen zich buitengewone aspecten voor of is er geen sprake van een reguliere infrastructurele maatregel, dan dient het bestuursorgaan de kortingsmethode toe te passen. Verder kan de kostenstructuur van de onderneming onredelijk zwaar uitpakken en ligt een lager percentage in de rede. Een hoger percentage dan 15% acht de Afdeling gerechtvaardigd bij een jaarlijks aan te vragen en te verlenen standplaatsvergunning.
8% omzetdrempel
Een aantal gemeenten heeft hun beleid aangepast en hanteert een drempel van 8% opgenomen (Amsterdam, Groningen en Rotterdam). De Afdeling heeft de 8% drempel goedgekeurd. Voor meer informatie, klik hier.
Handleiding rijksoverheid: lagere drempel
De Handleiding nadeelcompensatie bij infrastructurele maatregelen adviseert lokale overheden een gedifferentieerde ingangsdrempel te hanteren. De percentages variëren tussen de 8 en 13%. Het toe te passen percentage is gekoppeld aan de brutowinstmarge. Voor meer over informatie over de Handleiding, klik hier.
Voorbeelden toegepaste omzetdrempelpercentages
Voorbeelden van omzetdrempelpercentages ontleend aan de rechtspraak, gerangschikt naar hoogte
Voorbeelden van omzetdrempelpercentage ontleend aan de rechtspraak, gerangschikt naar schade-oorzaak.
Dit hoofdstuk is als volgt ingedeeld:
- Inleiding
- Uitleg 15% omzetdrempel
- Tijdelijke inkomensschade (omzetderving)
- Geen vaste 15% omzetdrempel
- 8% omzetdrempel
- Handleiding rijksoverheid: lagere drempel
- Voorbeelden toegepaste omzetdrempelpercentages
_______________________________________________________________
Inleiding
Heeft een ondernemer schade geleden die het rechtstreekse gevolg is van een bepaalde rechtmatige overheidsmaatregel of overheidshandelen, dan betekent dat nog niet automatisch dat het bestuursorgaan de schade moet vergoeden. Men heeft namelijk een bepaalde mate van nadeel te aanvaarden. Alleen de schade boven het normaal maatschappelijk risico uitstijgt, komt voor nadeelcompensatie in aanmerking. Ter beantwoording van de vraag of de schade uitkomt boven het normaal maatschappelijk risico, kan het het bestuursorgaan gebruik maken van de drempelmethode In dit hoofdstuk wordt de omzetdrempel toegelicht.
Uitleg 15% omzetdrempel
De 15% drempelmethode op jaarbasis kan het beste worden toegelicht aan de hand van een voorbeeld. Stel, de gemiddelde jaarlijkse omzet bedraagt € 200.000,-. De drempel bedraagt in die situatie (€ 200.000,- x 15% =) € 30.000,-. Is de omzet in de schadeperiode met € 29.000,- gedaald, dan wordt de drempel niet overschreden en wordt de aanvraag afgewezen. Bij een omzetderving van € 50.000,- wordt de drempel wel gehaald en komt de schade voor vergoeding in aanmerking.
Tijdelijke inkomensschade (omzetderving)
De 15% drempel wordt gebruikt bij tijdelijke schade als gevolg van een infrastructurele maatregel en/of een (meerjarig) infrastructureel project (bijvoorbeeld een verkeersbesluit tot afsluiting van een weg, de bouw van een openbaar vervoertunnel en parkeergarage in Den Haag, de aanleg van de HOV-baan in Utrecht en de kustversterking in Noordwijk). Ingeval van permanente schade wordt een lagere drempel gebruikt.
Geen vaste 15% omzetdrempel
Tot De Wouwse Tol was een omzetdrempel van 15% gebruikelijk en konden bestuursorgaan deze drempel zonder meer en dus zonder motivering toepassen. Dat is na De Wouwse Tol veranderd. Bestuursorganen dienen per geval te bezien of de drempel is gerechtvaardigd. Doen zich buitengewone aspecten voor of is er geen sprake van een reguliere infrastructurele maatregel, dan dient het bestuursorgaan de kortingsmethode toe te passen. Verder kan de kostenstructuur van de onderneming onredelijk zwaar uitpakken en ligt een lager percentage in de rede. Een hoger percentage dan 15% acht de Afdeling gerechtvaardigd bij een jaarlijks aan te vragen en te verlenen standplaatsvergunning.
8% omzetdrempel
Een aantal gemeenten heeft hun beleid aangepast en hanteert een drempel van 8% opgenomen (Amsterdam, Groningen en Rotterdam). De Afdeling heeft de 8% drempel goedgekeurd. Voor meer informatie, klik hier.
Handleiding rijksoverheid: lagere drempel
De Handleiding nadeelcompensatie bij infrastructurele maatregelen adviseert lokale overheden een gedifferentieerde ingangsdrempel te hanteren. De percentages variëren tussen de 8 en 13%. Het toe te passen percentage is gekoppeld aan de brutowinstmarge. Voor meer over informatie over de Handleiding, klik hier.
Voorbeelden toegepaste omzetdrempelpercentages
Voorbeelden van omzetdrempelpercentages ontleend aan de rechtspraak, gerangschikt naar hoogte
Voorbeelden van omzetdrempelpercentage ontleend aan de rechtspraak, gerangschikt naar schade-oorzaak.