Inhoudelijke eisen
______________________________________________
└Boven normaal maatschappelijk risico (abnormale last)
____________________________________________________________________________
Dit hoofdstuk is als volgt ingedeeld:
- Inleiding
- Alle omstandigheden van het geval
- Vaste drempel
- Variabele drempel
- Korting
- Vaste drempel met een korting
- Geen aftrek normaal maatschappelijk risico
_______________________________________________________________________________
Inleiding
Heeft een burger of ondernemer schade geleden die het rechtstreeks gevolg is van een bepaalde rechtmatige overheidsmaatregel of overheidshandelen, dan betekent dat nog niet automatisch dat het bestuursorgaan de schade moet vergoeden. Het uitgangspunt is dat men enige schade voor lief moet nemen. Alleen de schade die boven het normaal maatschappelijk risico uitstijgt, komt voor vergoeding in aanmerking. Hoe wordt het normaal maatschappelijk risico ingevuld?
Alle omstandigheden van het geval
Of de schade uitstijgt boven het normaal maatschappelijk risico is afhankelijk van de omstandigheden van het geval. Daaronder vallen de aard en de voorzienbaarheid van de overheidsmaatregel alsmede de daaruit voorvloeiende schade (aard en omvang van de schade). Waar de grens van het normaal maatschappelijk risico ligt, staat op voorhand dus niet vast. Dat is logisch. Elk geval heeft zijn eigen aspecten en per schadeclaim zal het normaal maatschappelijk risico verschillen. Het bestuursorgaan kan het normaal maatschappelijk risico vaststellen aan de hand van een vaste drempel, een korting of een vaste drempel in combinatie met een korting. Daarbij komt het bestuursorgaan beoordelingsruimte toe.
Vaste drempel
De omzetdrempelmethode is een gebruikelijke methode ter bepaling van het normaal maatschappelijk risico bij infrastructurele maatregelen. Bij deze methode wordt slechts de boven de drempel uitkomende schade vergoed. Deze schade wordt als niet normaal aangemerkt. Een omzetdaling die niet uitstijgt boven de drempel, blijft voor rekening van de onderneming. Deze wordt geacht te behoren tot het normaal maatschappelijk risico van de onderneming. Tot 2012 was een vaste omzetdrempel van 15% op jaarbasis gebruikelijk. Steeds meer gemeenten hanteren een lager (vast) percentage van 8% (bijvoorbeeld de gemeente Eindhoven). Voor meer informatie over de omzetdrempelmethode, klik hier.
Variabele drempel
Rijksoverheid adviseert de decentrale overheden de 'klassieke' 15%-omzetdrempel niet meer te hanteren, maar een gedifferentieerde omzetdrempel waarbij de hoogte varieert al naar gelang de hoogte van de brutowinstmarge (zie verder: Handleiding nadeelcompensatie bij infrastructurele maatregelen). Rijkswaterstaat past deze methode overeenkomstig toe. Voor meer over informatie over de handleiding, klik hier.
Korting
Een aantal gemeenten werkt met de kortingsmethode (bijvoorbeeld de gemeenten Smallingerland en Vlissingen). Ingeval van deze methode wordt de schade vrijwel altijd vergoed, zij het met een aftrek van een vaste korting op het schadebedrag. Het bedrag dat niet wordt vergoed, wordt beschouwd te behoren tot het normaal maatschappelijk risico. Voor meer informatie over de kortingsmethode, klik hier.
Vaste drempel met een korting
Een vaste drempel in combinatie met een korting is een minder gebruikelijke methode. De gemeenten Amsterdam en Rotterdam hanteren deze methode (een omzetdrempel van 8% in combinatie met een korting). Voor meer informatie over de gecombineerde methode, klik hier.
Geen aftrek normaal maatschappelijk risico
Volledige schadevergoeding is echter niet uitgesloten (ABRvS 20 juli 2022, ECLI:NL:RVS:2022:2059 en ABRvS 25 september 2013, ECLI:NL:RVS:2013:1222).
Dit hoofdstuk is als volgt ingedeeld:
- Inleiding
- Alle omstandigheden van het geval
- Vaste drempel
- Variabele drempel
- Korting
- Vaste drempel met een korting
- Geen aftrek normaal maatschappelijk risico
_______________________________________________________________________________
Inleiding
Heeft een burger of ondernemer schade geleden die het rechtstreeks gevolg is van een bepaalde rechtmatige overheidsmaatregel of overheidshandelen, dan betekent dat nog niet automatisch dat het bestuursorgaan de schade moet vergoeden. Het uitgangspunt is dat men enige schade voor lief moet nemen. Alleen de schade die boven het normaal maatschappelijk risico uitstijgt, komt voor vergoeding in aanmerking. Hoe wordt het normaal maatschappelijk risico ingevuld?
Alle omstandigheden van het geval
Of de schade uitstijgt boven het normaal maatschappelijk risico is afhankelijk van de omstandigheden van het geval. Daaronder vallen de aard en de voorzienbaarheid van de overheidsmaatregel alsmede de daaruit voorvloeiende schade (aard en omvang van de schade). Waar de grens van het normaal maatschappelijk risico ligt, staat op voorhand dus niet vast. Dat is logisch. Elk geval heeft zijn eigen aspecten en per schadeclaim zal het normaal maatschappelijk risico verschillen. Het bestuursorgaan kan het normaal maatschappelijk risico vaststellen aan de hand van een vaste drempel, een korting of een vaste drempel in combinatie met een korting. Daarbij komt het bestuursorgaan beoordelingsruimte toe.
Vaste drempel
De omzetdrempelmethode is een gebruikelijke methode ter bepaling van het normaal maatschappelijk risico bij infrastructurele maatregelen. Bij deze methode wordt slechts de boven de drempel uitkomende schade vergoed. Deze schade wordt als niet normaal aangemerkt. Een omzetdaling die niet uitstijgt boven de drempel, blijft voor rekening van de onderneming. Deze wordt geacht te behoren tot het normaal maatschappelijk risico van de onderneming. Tot 2012 was een vaste omzetdrempel van 15% op jaarbasis gebruikelijk. Steeds meer gemeenten hanteren een lager (vast) percentage van 8% (bijvoorbeeld de gemeente Eindhoven). Voor meer informatie over de omzetdrempelmethode, klik hier.
Variabele drempel
Rijksoverheid adviseert de decentrale overheden de 'klassieke' 15%-omzetdrempel niet meer te hanteren, maar een gedifferentieerde omzetdrempel waarbij de hoogte varieert al naar gelang de hoogte van de brutowinstmarge (zie verder: Handleiding nadeelcompensatie bij infrastructurele maatregelen). Rijkswaterstaat past deze methode overeenkomstig toe. Voor meer over informatie over de handleiding, klik hier.
Korting
Een aantal gemeenten werkt met de kortingsmethode (bijvoorbeeld de gemeenten Smallingerland en Vlissingen). Ingeval van deze methode wordt de schade vrijwel altijd vergoed, zij het met een aftrek van een vaste korting op het schadebedrag. Het bedrag dat niet wordt vergoed, wordt beschouwd te behoren tot het normaal maatschappelijk risico. Voor meer informatie over de kortingsmethode, klik hier.
Vaste drempel met een korting
Een vaste drempel in combinatie met een korting is een minder gebruikelijke methode. De gemeenten Amsterdam en Rotterdam hanteren deze methode (een omzetdrempel van 8% in combinatie met een korting). Voor meer informatie over de gecombineerde methode, klik hier.
Geen aftrek normaal maatschappelijk risico
Volledige schadevergoeding is echter niet uitgesloten (ABRvS 20 juli 2022, ECLI:NL:RVS:2022:2059 en ABRvS 25 september 2013, ECLI:NL:RVS:2013:1222).