Inhoudelijke eisen
______________________________________
└Boven normaal maatschappelijk risico (abnormale last)
└Drempelmethode
________________________________________________________
Dit hoofdstuk is als volgt ingedeeld:
- Inleiding
- Uitleg drempelmethode
- Soorten drempels
- Ontwikkelingen 15% omzetdrempel
- Waardedrempel
_______________________________________________
Inleiding
Heeft men schade geleden die het rechtstreekse gevolg is van een bepaalde rechtmatig overheidsbesluit of rechtmatig overheidshandelen, dan betekent dat nog niet automatisch dat het bestuursorgaan de schade moet vergoeden. Men heeft namelijk een bepaalde mate van nadeel te aanvaarden. Alleen de schade die boven het normaal maatschappelijk risico uitstijgt, komt voor vergoeding in aanmerking. Daarbij kan het bestuursorgaan gebruik maken van de drempel- of de kortingsmethode. In dit hoofdstuk wordt de drempelmethode toegelicht.
Uitleg drempelmethode
Een drempelpercentage wordt gebruikt om te bepalen wanneer sprake is van onevenredige en dus boven het normaal maatschappelijk risico vallende schade. Komt de schade boven de drempel uit, dan komt het verzoek voor toewijzing in aanmerking. Wordt de drempel niet gehaald, dan wordt de schade geacht te behoren tot het normaal maatschappelijk risico en wordt het verzoek afgewezen.
Soorten drempels
De drempel wordt gekoppeld aan de aard van de schade. Men denke hierbij aan:
Ontwikkelingen 15% omzetdrempel
De 15% omzetdrempel op jaarbasis was tot De Wouwse Tol een gebruikelijke methode ter bepaling van de vergoedbaarheid van (tijdelijke) schade bij infrastructurele maatregelen. Na de uitspraken inzake De Wouwse Tol kiezen steeds meer bestuursorganen voor een lagere drempel of koppelen zij de drempel aan een andere grootheid (de hoogte van de brutowinstmarge). De (nog) niet in werking getreden) titel 4.5 Awb 'Nadeelcompensatie' vult het normaal maatschappelijk risico niet nader in. De wetgever heeft ervoor gekozen de invulling van het normaal maatschappelijk risico over te laten aan het bestuursorgaan vanwege de grote variëteit aan schadeoorzaken (Kamerstukken I 2012/13, 32 621, C, p. 8). Voor meer informatie over de omzetdrempel klik hier.
Waardedrempel
De percentages variëren tussen de 2 en 5%. Voor meer informatie, klik hier.
Dit hoofdstuk is als volgt ingedeeld:
- Inleiding
- Uitleg drempelmethode
- Soorten drempels
- Ontwikkelingen 15% omzetdrempel
- Waardedrempel
_______________________________________________
Inleiding
Heeft men schade geleden die het rechtstreekse gevolg is van een bepaalde rechtmatig overheidsbesluit of rechtmatig overheidshandelen, dan betekent dat nog niet automatisch dat het bestuursorgaan de schade moet vergoeden. Men heeft namelijk een bepaalde mate van nadeel te aanvaarden. Alleen de schade die boven het normaal maatschappelijk risico uitstijgt, komt voor vergoeding in aanmerking. Daarbij kan het bestuursorgaan gebruik maken van de drempel- of de kortingsmethode. In dit hoofdstuk wordt de drempelmethode toegelicht.
Uitleg drempelmethode
Een drempelpercentage wordt gebruikt om te bepalen wanneer sprake is van onevenredige en dus boven het normaal maatschappelijk risico vallende schade. Komt de schade boven de drempel uit, dan komt het verzoek voor toewijzing in aanmerking. Wordt de drempel niet gehaald, dan wordt de schade geacht te behoren tot het normaal maatschappelijk risico en wordt het verzoek afgewezen.
Soorten drempels
De drempel wordt gekoppeld aan de aard van de schade. Men denke hierbij aan:
- Bedrijfsresultaat (ABRvS 19 december 2018, ECLI:NL:RVS:2018:4165 en ABRvS 17 februari 2016, ECLI:NL:RVS:2016:402);
- Inkomen (art. 6.2 Wro). De inkomensdrempel is komen te vervallen (zie hoofdstuk 15 Omgevingswet);
- Omzet;
- Brutowinstmarge;
- De waarde van een onroerende zaak.
Ontwikkelingen 15% omzetdrempel
De 15% omzetdrempel op jaarbasis was tot De Wouwse Tol een gebruikelijke methode ter bepaling van de vergoedbaarheid van (tijdelijke) schade bij infrastructurele maatregelen. Na de uitspraken inzake De Wouwse Tol kiezen steeds meer bestuursorganen voor een lagere drempel of koppelen zij de drempel aan een andere grootheid (de hoogte van de brutowinstmarge). De (nog) niet in werking getreden) titel 4.5 Awb 'Nadeelcompensatie' vult het normaal maatschappelijk risico niet nader in. De wetgever heeft ervoor gekozen de invulling van het normaal maatschappelijk risico over te laten aan het bestuursorgaan vanwege de grote variëteit aan schadeoorzaken (Kamerstukken I 2012/13, 32 621, C, p. 8). Voor meer informatie over de omzetdrempel klik hier.
Waardedrempel
De percentages variëren tussen de 2 en 5%. Voor meer informatie, klik hier.